Albert Heijn heeft het in de afgelopen maanden naar verluidt opnieuw slechter gedaan dan de markt, wat betreft de omzetontwikkeling.

Dat schrijft Rabobank dinsdag, naar aanleiding van een artikel in vakblad Distrifood. Daarin staat dat veel franchisers van Albert Heijn over de eerste twee maanden van dit jaar een indexcijfer van circa 95 hebben gerealiseerd, wat duidt op omzetverlies.

Gemiddeld boekten supermarkten in de eerste twee maanden van dit jaar een omzetgroei van 0,9 procent. Maar Albert Heijn zit daar ver onder, met dikke krimp in sommige regio’s, aldus Distrifood.

“Dat lijkt aan te geven dat de ondermaatse prestatie van Ahold ten opzichte van de markt, wat al sinds het tweede kwartaal van 2013 het geval is, aanhoudt”, stellen analisten van Rabobank in een commentaar op de positie van Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn.

Albert Heijn voelt druk van Lidl

De analisten van Rabobank wijzen erop dat franchisers van Albert Heijn het over het algemeen juist beter doen dan winkels die Ahold zelf bestiert, maar die rapporteren dus een achterblijvende omzet. Ook herinnert de bank aan uitspraken van topman Dick Boer dat 2014 tot nu toe in lijn met 2013 verloopt.

Rabobank denkt dat de voornaamste reden voor de 'underperformance' van Ahold de combinatie is van druk op de besteedbare inkomens en de groeiende populariteit van prijsvechter Lidl. Ongeveer een kwart van de huishoudens met lage inkomens bevindt zich in de vier grote steden, waar AH volgens Rabo oververtegenwoordigd is.

Maandag meldde Distrifood dat Albert Heijn vanaf deze week massaal A-merken tegen actieprijzen gaat verkopen, via volumekortingen.  "De sterk onder druk staande omzet van het bedrijf wordt vooral veroorzaakt door een lagere gemiddelde besteding. AH wil die omzetdaling pareren door klanten te verleiden een extra product of extra producten in de winkelkar te laten leggen", aldus Distrifood.

Bron: ANP/Z24

Lees ook:

Duitse supermarktoorlog: Lidl wil 'good guy' zijn

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl